Roughhouse + Living the Light – Robby Müller + in der Cinémathèque Leipzig

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Monatsprogramm Oktober

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Kurzfilme im Oktober

04.10. – 13.10.2018

THE OTHER DAY (OR WAS IT NIGHT?)
Christine Gensheimer
2015
3:56 min


14.10. – 28.10.2018

BENNY THE VEGETARIAN FROG HAS BLOOD ON HIS HANDS

Dan Castro

2015
0:52 min


vor jedem Hauptfilm (ausgenommen Sonderveranstaltungen)

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Roughhouse + Living the Light – Robby Müller +

DOK Leipzig 2018

2018, 101 min

Roughhouse
Dir: Jonathan Hodgson, UK, France 2018, Animated Film, 16 min, English with English subtitles

The eighties, UK: three mates move to Liverpool to study art. Their leader is Shirley, the cool pub quiz champion. But he soon turns out to be a delinquent flatmate, the back rent is piling up, the rough tone becomes bullying: itching powder in underpants, the love interest seduced by another at a party. The mates are in the shit at all levels. How far can they still go? Who will surrender first?

Achtzigerjahre, UK: drei Mates ziehen nach Liverpool, um Kunst zu studieren. Anführer ist Shirley, Pub-Quiz-Champion, lässig. Doch der entpuppt sich schnell als säumiger Mitbewohner, Mietschulden häufen sich, der ohnehin schon raue Ton wird zum Bullying: Juckpulver in der Unterhose, die Angebetete auf einer Party verführt von einem anderen. Die Kumpel stecken auf allen Ebenen im Dreck. Wie weit kann man noch gehen? Wer kapituliert zuerst?
---Carolin Weidner

Living the Light – Robby Müller
Dir: Claire Pijman, Netherlands, Germany 2018, Documentay Film, 85 min, Dutch, English, French, German with English subtitles

Robby Müller (1940–2018) was a luminary, but not in the way this term is commonly used. He could easily have played one of the wise and taciturn Indians in Jim Jarmusch’s Acid Western “Dead Man”. But that was impossible because he was the DOP of this film, for which he conjured his special, firm and almost painterly, but also transparent and shimmering light onto the screen, as he did for around 70 other masterpieces of international auteur cinema. Over decades the cinematographer kept a video diary which the filmmaker Claire Pijman already worked with for the great exhibition “Master of Light” at the Amsterdam EYE Film Museum and which she now uses as the central pool of images for her own film, “Living the Light”. Fellow cinematographer Agnès Godard says about a sequence between Dennis Hopper and Nicholas Ray from Wim Wenders’ “The American Friend” that mastership for her is achieved only when the grandeur of the cinematography makes itself vanish from a scene because it becomes its natural component. Strange that one always feels that one can almost hear Robby Müller’s images. In “Living the Light”, this impression is underlined by delicately improvised soundscapes by Jim Jarmusch and Carter Logan.

Robby Müller (1940–2018) war eine Lichtgestalt, nur anders, als man dieses Wort gemeinhin versteht. Er hätte gut einen der weisen und wortkargen Indianer in Jim Jarmuschs Spätwestern „Dead Man“ darstellen können. Das ging nur nicht, weil er für diesen Film als Director of Photography fungierte und dort wie in rund 70 anderen Meisterwerken des internationalen Autorenkinos sein spezielles, einerseits fest und wie gemalt, aber zugleich durchscheinend und flirrend sich gebendes Licht auf die Leinwand zauberte. Über Jahrzehnte führte der Kameramann ein Videotagebuch, das die Filmemacherin Claire Pijman bereits für die große Ausstellung „Master of Light“ im Amsterdamer Filmmuseum EYE aufarbeitete und welches sie nun in ihrem eigenen Film „Living the Light“ als zentralen Bildfundus nutzt. Über einer Sequenz zwischen Dennis Hopper und Nicholas Ray aus Wim Wenders’ „Der amerikanische Freund“ erzählt die Kamerakollegin Agnès Godard, dass Meisterschaft für sie erst darin zum Ausdruck kommt, wenn sich die Grandezza einer Kameraarbeit in den Szenen selber zum Verschwinden gebracht hat, weil sie wie selbstverständlich darin enthalten ist. Seltsam, dass man Robby Müllers Bilder fast immer auch zu hören glaubt. In „Living the Light“ wird dieser Eindruck forciert durch fein improvisierte Soundscapes von Jim Jarmusch und Carter Logan.
---Ralph Eue

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